FŐOLDAL PODCAST BESZÉLGETÉS KULTÚRA KÖZÉLET AJÁNLÓ TÁMOGATÁS

Az elmúlt 50 év legpusztítóbb kulturális bűncselekménye

2017. szeptember 08. 18:21 - Becstelen Majom

valo-vilag.png

A kereskedelmi televíziózás egy Egyesült Államokbeli modell, ami a 30-as években alakult ki. Három óriástársaság kezdte el sugározni adását, az NBC, CBS és a ABC. Szinte hasonló műsorszerkesztési irányzatokat követtek mint az állami tulajdonban lévő adók, azzal a különbséggel, hogy az adásokat itt reklámblokkok szakították meg.

Az 50-es években robbanásszerűen elterjedt a televíziózás, ezáltal új piacot nyitott meg a befektetők számára és a műsorrend kezdte kiszorítani az olyan drágább és kevesebb hirdetésbevételt hozó programokat, mint például a koncertközvetítések, oktatási programok, dokumentumfilmek, szerzői filmek. Helyüket átvették a sorozatok, vetélkedők, talk-show-k, hírműsorok és kommersz játékfilmek, később realityk. Hazánkba ezt a modellt körülbelül 20 éve importálta az RTL KLUB és a TV2. Sikerét statisztikai mérések is bizonyítják. Hogy miért releváns ez a kérdés azt már korábban leírtam.

Magyarországon a napi 4-5 órás televíziózási átlaggal nemzetközi viszonylatban a 3. helyen áll, csak Portugália és Törökország előz meg bennünket és csak 3 olyan másik ország van (Olaszország, Spanyolország, Lengyelország), ahol az átlag tévénézési idő több mint 4 óra. A Skandináv országokban, Ausztriában és Belgiumban a legkevesebb az egy főre jutó átlag tévézési idő, ez 3 óra alatt van. A lista alján pedig Svájc áll 2 órával.

  • A 4-17 éves korosztályból a legintenzívebb tévénézők a 8-12 évesek (218 perc). Hasonlóan sokat, 209 percet töltenek a képernyő előtt a 4-7 évesek. Mindkét esetben jelentős növekedés tapasztalható az évek távlatából.
  • A 4-7 éves korosztály az RTL klub mellett főként a rajzfilm csatornákat nézi, azok közül is az M2-t. Bár túlnyomó többségben rajzfilmeket és animációs műsorokat néznek (200 műsorból 141), azért akadnak köztük olyan műsorok is mint a Fókusz(erről már tettem említést), X-faktor, Tények és a Sztárban Sztár.
  • 8-12 évesek körében szintén megtalálhatóak a gyerekcsatornák, de ez az arány már kevesebb, mint a felére csökkent. Itt már az olyan csatornák mellett, mint a Film+, Cool TV, már megjelenik a Való Világ az RTL II-ről. Ebben a korosztályban bukkan fel a „reality” is, amely általánosan közkedvelt a tizenévesek minden csoportjában.
  • A 13-17 évesek repertoárjában már csak 3 gyerekcsatorna van. A többit 132 mozifilm teszi ki a 200-ból. A maradékot az RTL és TV2 saját gyártású show- és reality műsorai foglalják el.

Kétségtelen, hogy a Való Világ az RTL Klub egyik legsikeresebb műsora lett, ezt az alábbi ábra is alátámasztja:

valovilag1.JPG

A műsor nézettsége 2014-re jelentősen visszaesett, de ez annak tudható be, hogy a RTL II-re költöztették, aminek foghatósága és nézettsége jelentősen elmarad az anyacsatornáétól. Ami változott, hogy ezután már csak egy kemény mag maradt, amelynek jelentős hányadát már a 13-17 éves korosztály tette ki. A 18 évnél fiatalabb nézők aránya 2014-re például 30%-al nőtt a korábbiakhoz képest. Ez csak egy realyti műsor a sok közül, de vannak arról is adatok, hogy ez a műsor tartalmilag mit sugárzott 2010-ben, mikor a nézettség a csúcson volt:

valovilag2.JPG

valovilag3.JPGvalovilag4.JPGvalovilag5.JPGvalovilag6.JPG

Igaz, hogy az internet kezdi kiszorítani a tévénézést a médiaszocializáció platformjáról, ám ez csak fokozatosan történik. A kereskedelmi tévék még mindig zavartalanul sugározhatják ezeket a memetikai mérgeket, kulturális bűncselekményeket.

 

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://becstelenmajom.blog.hu/api/trackback/id/tr1512812440

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása