Mint azt egy korábbi cikkembe leírtam az ember sorsát 3 dolog befolyásolhatja: genotípusa, memotípusa és szociótípusa.
Mindezek közül a legmeghatározóbb a szociótípus lehet, mert az ember gyermek korától kezdve utánzás útján tanul a legtöbbet, ezért jellem fejlődésében nagy szerepet játszik az őt körülvevő környezet, ahonnan ezeket a másolandó mintákat kapja. Ezek a minták kétféleképp terjedhetnek:
- Vertikálisan: Vallási, oktatási és a szülők gyereknevelési szokásai által.
- Horizontálisan: környezet- és mediaszocializáció által.
Ezek közül talán az utóbbi bír nagyobb impresszióval, mert az a környezetszocializációba is beszivárog így hatványozódik a hatása. A vertikális terjedés nem annyira hatékony az új generáció körében. Egyrészt mert nagyon frontális, másrészt mert a fiatalok számára ezek már avítt példák.
Az internetes és televíziós felületek nagyban befolyásolják a média közegben szocializálódott gyerekek kognitív és szociális fejlődését. E nemzedék külön nevet is kapott; Y generáció. A mai gyerekek számára az internet adta lehetőségek nem korlátozódnak pusztán a tömegkommunikációra, hanem kiterjednek a személyes kommunikáció és az önmegvalósítás színterére. Ez a gyors és interaktív technológia azon kívül, hogy felhasználása rendkívül széles spektrumú, teljesen személyre szabható és szinte mindenhol elérhető a nap 24 órájában. Ebből következik, hogy az új nemzedék jellemének alakulására a legnagyobb befolyással a médiaszocializáció van.
Ezért is fontos hangsúlyozni azt, hogy azoknak a médiaszereplőknek, kiknek szavait és tetteit több ezren hallják és látják, nagy felelősségük van minden egyes kimondott szóért és cselekedetért. Többek közt ezért is alakult a BMK, hogy erre gyakoroljon nevelő szándékú kritikai nyomást, annak érdekében, hogy ez a fajta szocializáció pozitív irányba haladjon tovább.