FŐOLDAL PODCAST BESZÉLGETÉS KULTÚRA KÖZÉLET AJÁNLÓ TÁMOGATÁS

Hogyan ugorhat le a blokk fele a következő vásárlásodtól?

2017. augusztus 24. 15:48 - Becstelen Majom

shopping.png

Adott helyzet: hónap elejéi osztás-szorzás után minden úgy néz ki, hogy egész jól fogsz kijönni anyagiak tekintetében ebben a hónapban. Mindent összeadtál, még elverhető pénzt is kalkuláltál a rendszerbe, és úgy néz ki, hogy maradhat még megtakarításod is. Pedig mindenhol felfelé kerekítettél a költségek oszlopban. Mégis. Elérkezik a modern magyar népmesék új, epikus főgonosza, a hónap vége, és a Google-t használva kutatsz a fotoszintézis emberi úton történő elsajátítása után, mert elképedsz azon, hogy mennyit adtál ki ebben a hónapban, és többet nem igazán szeretnél. Eszedbe jut minden alkalom, amikor mentális Ice Bucket Challenge-ben vettél részt, amint megláttad a kasszánál, hogy mennyit fogsz fizetni, majd végignézve a megvásárolt termékeken, arra a következtetésre jutsz, hogy „Miaf@sz!? Nem is vettem szinte semmit!”. Hát igen. Azt hiszem, ez az eseménysorozat szinte mindenkivel lejátszódott már, van, akivel minden hónapban. Bevallom, egy időben velem is. Aztán taktikát váltottam.

A tudatos vásárlás elméletéről már írtunk korábban, ide kattintva olvashatod el.

Azt hiszed, ez a te túlkapó igényeid miatt van, ami részben igaz is, de nem teljesen. Legyen tiszta: a bevásárlóközpontok és a kereskedelmi szféra érdeke nem az, hogy családias hangulatban egy csésze gőzölgő kávéval, teljes értékű gyümölcsös keksszel és energikus önbizalommal indítsd a napod, hogy a lendület egész nap kitartson, hanem az, hogy vegyél meg minden szart, amit rád akarnak sózni. Ezek közül lesz, amire valóban szükség van (élelmiszer), van, amire semmi szükség nincs (márkajelzés, amivel életérzést akarnak eladni neked), és van, amire evolúciós szükség nincs, de azért emberek vagyunk, és nem baj, ha van (csokicsipszkóla).

Az alábbiakban néhány fortélyt fogsz találni, amik GYAKORLATBAN is segíteni fognak neked, hogy tényleg kevesebb pénztől ess el. Hidd el, ki vannak próbálva.

 

1.) Vásárolj minél kevesebbet

„Most kajak, ezért nyitottam meg a cikket? Ezt tudom magamtól is”. Biztos? Én itt arra gondolok, hogy minél kevesebb bevásárlással oldjuk meg a havi mamut-vadászatot. Teljességgel kivédhetetlen, hogy egy adott bevásárlás alkalmával ne vegyünk meg olyan dolgokat, ami nem volt rajta a bevásárlólistán, nem szerepelt a kalkulációban, de kihagyhatatlan ajánlatnak tűnt, ezért megvettük. Most vagy tényleg az, vagy nem, minden esetre az ugye logikus, hogy minél többször megyünk boltba, annál több kihagyhatatlan ajánlatot nem hagyunk ki, és annál több hülyeséget szedünk össze. Csak a példa kedvéért: ha ezer forint egy ilyen ajánlat, akkor havi 4-5 (tehát heti egy) nagybevásárlás esetén ez 4-5 ezer forint. Ha minden másnap vásárolunk, akkor havi 15 ezer forint, ha minden nap az adott napra, akkor bizony havi 30 ezer forint. Az első esethez képest az 25 ezer forint különbség. De ha nincs autód, cipekedni nem akarsz, vagy nem tudsz, ha minden bevásárlás után elköltesz ezer forintot taxira, még úgy is 20 ezerrel beljebb vagy. Jól jönne most 20-25 ezer forint? Ugye...

 

2.) Főzz több napra

Ez a legismertebb spórolási technika, sokan használják, talán be sem kell mutatni. Annyit azért had tegyek hozzá, hogy azért túl sok napra ne, mert ha a 3.-4. napon már kurvára unjuk a sárgaborsó főzeléket fasírttal, akkor el fogunk menni boltba, vásárolni, és kezdődik az egész elölről.

 

3.) Kóstolgass

Nem mindenből a többet reklámozott márkájú a legjobb, de ezt döntsd el te, magadnak. Minden alkalommal, mikor vásárolsz, vegyél ugyanabból a termékből más fajtát, ízt, márkát. Adott esetben kóstold végig a lekvárpiacot. Ne vegyél kilenc üveggel, ha nem kell, de akárhányszor vennél, vegyél másmilyent, amíg meg nem találod azt, amelyik neked a legjobban tetszik. Csináld ezt meg azokkal a termékekkel, amiket gyakran vásárolsz. Nagyon fontos, hogy ne legyenek előítéleteid, sem pozitív, sem negatív értelemben az egyes márkák iránt, sem a reklámban hallottak, sem pedig az áruk miatt. Értem ezt úgy, hogy nem biztos, hogy a drágább jobb, de próbáld ki azt is, persze a reális árkategóriában maradva. Hogy ezzel hogyan spórolsz? Közvetlenül sehogy. Viszont ez az egyik legfontosabb lépés ahhoz, hogy tudatos vásárlóvá válj. Reklámoktól, ártól, és egyéb PR tevékenységektől mentesen, tisztán ízlés alapján vásárolni. Ha ezt elsajátítod, hosszú távon biztos, hogy megvezethetetlen leszel, ami hidd el, spórolásban fog kifutni.

 

4.) Írj listát

Ez is gyakori szokás, persze inkább a feledékenység ellenszereként használják emberek, de hidd el, spórolni is lehet vele. Egyrészt, mikor összeírod, hogy mikre van szükség, meg tudod nézni, hogy az adott termékből van-e már otthon, és nem a boltban gondolkozol, hogy van-e, de mivel nem akarsz kockáztatni, megveszed a hetedik csomag búzadarát is otthonra. Másrészt, ha nem felejtesz el valamit, nem kell visszamenned boltba, és nem futsz bele ismét a kihagyhatatlan ajánlatokba. Tádááá.

Pro Tipp: ha megpróbálod megsaccolni az árakat is, és aszerint egy mini költségvetést csinálni, az segíthet.

 

5.) Ne félj valamiből megvenni a jobb minőséget

„Na, ezzel már megint hogyan spóroljak?”. Ennek is közvetett okai vannak. Ha nem kényszeríted rá magad folyton a leggagyibb termékekre, akkor nem fog néha kitörni belőled az „ÉN IS MEGÉRDEMLEM EGYSZER A JOBBAT” görcs, és nem fogod szarrá vásárolni az agyadat fizetéskor mindenféle finest meg premium termékkel, amit nem is biztos, szeretsz, de persze megérdemled. Szimpla folyamat. Ha nem érzed azt, hogy radikálisan nélkülöznöd kell, akkor nem fogsz kompenzálni, ilyen egyszerű.

 

6.) Számolj közben

Ha az otthoni számítások alapján hét ezer forint környékére lőtted be a hozzávalókat az otthoni listaíráskor, de már most tizenkilencezer forintnál tartasz, akkor valami félrecsúszott. Ha nagyjából tudod tartani a tervezett költségvetést, az azt jelenti, hogy jó úton haladsz a multivállalatokkal szembeni ádáz küzdelemben, ahol az ő fegyverük a PR, míg a tiéd a józan eszed (és ez a cikk ;)  )

 

7.) Állj meg egy percre

Ez talán a legfontosabb pont. Mikor úgy gondolod, minden bent van már a kosaradban, ami kellett, vagy kihagyhatatlan volt, és megcélzod a legközelebbi, legrövidebb sorral bíbelődő tanulóval beültetett kasszát, állj meg egy percre. Nézz végig a kosarad tartalmán. Minden tételen, egyesével. Kérdezd meg magadtól, végig, az összesről:

- Biztos, hogy ez kell?
- Ebből nem jó nekem az olcsóbb?
- Kell nekem ebből ennyi?
- Megéri ez az árát?
- Annak ellenére, hogy kihagyhatatlan az ajánlat, biztos, hogy az én számomra?

Ez a csodafegyver. Ezzel a módszerrel biztos, hogy ha eddig mégis valahol elcsábultál, akkor most ki fogsz tudni pakolni egy-két dolgot a kosaradból. Először talán rossz lesz, de büszke leszel magadra, amikor hónap végén végre tényleg sikerült valamennyi pénzt félretenned. Méghozzá egy olyan nemes küzdelemben, amit a gonosz, villámláskor egy nagy támlájú székben gonosz kacaj közepette szivart szívó és drága whiskyt kristálypohárból kortyolgató kereskedő, az ördögi lángelme ellen sikerült megnyerned. Tapasztalataim szerint ezzel a módszerrel a végösszeg 10-30%-át is meg lehet spórolni. Talán pont az első pontban említett taxi árát. Hoppáhoppá.

Mindent összevetve, a fenti pontokon kívül le kell vonni három következtetést.

  • Az első, hogy minél tudatosabb vásárló vagy, annál kevésbé leszel megvezethető ócska reklámokkal és kóstoltatásokkal (apropó kóstoltatás. Az megvan, amikor kóstolsz valami promós cuccot, és nem tudsz mit kezdeni a helyzettel, hogy ingyen kaptál valamit, ezért el kell játszanod a promós kiscsaj előtt, hogy érdekel a termék, és vásárolnál belőle, ezért megkérdezed, hogy hol találod, és mennyibe kerül, majd talán meg is jegyzed, hogy „szerintem veszek belőle!”? Durva nem? Szerintem ez is a pszichológiai manipuláció része, de lehet, hogy túlpörögtem.).

  • A második, hogy nem minden ajánlat kihagyhatatlan. Valóban nagyon jó, ha tizenkét flakon szúnyogriasztó vásárlása esetén három ajándék, de hidd el, hogy nem. Te kifizetsz kilenc flakonnyit, pedig egy kellett. Ezzel annyit értél el, hogy megvetetett veled kilencszer annyit a kereskedő, mint amennyire szükséged volt. Neki az a három flakon bagatell ár azért cserébe, hogy megetetett, mint egy kutyát.

  • A harmadik, hogy nem csak az lehet spórolás, ami rövidtávon annak tűnik. Használjuk az eszünket, gondolkodjunk, mert az nem kerül pénzbe, viszont hozhat a házhoz, és még csak nem is árt, ha gyakoroljuk.
komment

A bejegyzés trackback címe:

https://becstelenmajom.blog.hu/api/trackback/id/tr2112776762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása