FŐOLDAL PODCAST BESZÉLGETÉS KULTÚRA KÖZÉLET AJÁNLÓ TÁMOGATÁS

10 népszerű sláger és ami mögöttük van

2017. augusztus 19. 16:40 - Becstelen Majom

agasdg.png

Amióta az ember képes a hangutánzásra, azóta próbál zenélni is. Eleinte dobokkal és füttyel próbálkozott, majd később egyre komplexebb darabokat tudott alkotni. Zenekultúránk folyamatos fejlődésben volt és van még a mai napig is.

Egy zene általában 2 dologból áll; Harmóniából és szövegből. Az alábbiakban mind a kettőt górcső alá vettem és azt a tézist próbálom bizonyítani, a média által 10 leggyakrabban játszott számmal, hogy valamilyen szinten mind egyforma, sok különbség nincs köztük.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=kJQP7kiw5Fk

Luis Fonsi - Despacito ft. Daddy Yankee

Zene: A Despactio Latin szám, aminek a ritmikája a reggie-re hajaz.  E-moll hangnem 1-6-3-7 progresszióval elejétől a végéig változatlanul, ami Tonika-Tonika-Domináns-Szubdomináns harmóniákkal írható le.

Tartalom: Az egész szám tulajdonképpen egy szexuális aktus előjátéka, ahol egy férfi megénekli vágyait egy nő iránt azzal a szándékkal, hogy lefektesse. Ezt a refrénben  így fogalmazza meg magyar fordításban:

“Lassan

Szeretném, hogy lassan érezd a lélegzetem a nyakadon,

Hadd súgjak dolgokat a füledbe,

amikre akkor is emlékszel, ha nem vagy velem

Lassan le akarlak vetkőztetni, csókokkal

A labirintusod falaira írni

és az egész tested kézirattá tenni”

  1.           https://www.youtube.com/watch?v=P9-4xHVc7uk

Robin Schulz – OK (feat. James Blunt)

Zene: Ez a szám G-moll hangnem, ami  introban és verzében a 1-6-3-7 vagyis Tonika-Tonika-Domináns-Szubdomináns harmóniákkal dolgozik szintén. Ritmikailag a pop zenétől megszokott négynegyedes felütéseket hallhatjuk első felütéses hangsúllyal.

Tartalom: A szövege szintén a szexuális vágyakról szól, a refrénben azzal a rövidke üzenettel, hogy “minden oké lesz”. Ez nagyon tud terjedni a sok labilis pár kapcsolatban élő ember elméjében, akik erre az egy mindent megoldó jóslatra várnak.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=z2UDDC1snZw

Wellhello - Odaút

Zene: Amoll hangnem 4-6-5-7/1-es progresszióval, Szubdomináns-Tonika-Domináns-Domináns/Tonika harmónia körrel operál a megszokott négy negyedes ütemmel, amikben 1. felütésre jönnek az akkordok, az utolsó ütemben 1.-re és 3.-ra. Néha megjelenik egy kis laza szaxi szólam.

Tartalom: A szöveg nagyon költői, Flour kitett magáért. Röviden arról szól, hogy egy esti buli alkalmával másnap “Mikor a reggel a felest issza” “már megyek vissza”. Ezen kívül azt az élet érzést próbálja átadni, hogy “múlik a most, Pedig minden a moston múlik“ és  “A gyengébbek elfutnak, De te maradsz ez megnyugtat.”

Végül romantikus nosztalgiával gondol vissza ezekre a napokra: “Régi szombatok és a múltunk, Bevésik hogy milyenek voltunk” Aztán a refrénben megnyugtat hogy: “Nincs vége, Ezt ordítjuk majd hajnalban a szélbe, Ha már elloptuk az éjjelt, Csak nézzük ahogy, a nap, Megpróbál felkelni, És elfelejtünk hazamenni.”

Azt hiszem a szám igazi üzenete, hogy az élet egy soha véget nem érő party.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=JGwWNGJdvx8

Ed Sheeran - Shape of You

Zene: A zene Bmoll hangnem, ami a 4. 5. ütemben alkalmaz egy “up to five” hangnemváltást. Ezzel a zenei fogással a keresztapa betét dalában találkozhattunk például. Nagyon izgalmasan és kellemesen hat a fülre, főleg ha a skálákat is moduláljuk hozzá. Zeneileg bár nem túl bonyolult darab, de azt hiszem nem is kell annak lennie, mert ez alapból megadja a dal izét.

Tartalom: A szám egy srác szerelméről szól, amit egy lány iránt érez. Ez jól alakulhatott az elején, de a végére nem teljesedett be.

  1. https://www.youtube.com/watch?time_continue=5&v=7KW_5P1fkws

Tiësto - On My Way

Zene: C dúr hangnem ami 2-5-1-4, 5-7-1-4, 5-4-6-6, 2-5-1-1, 2-5-6-6, 2-7-1-4/6, 5-7-6-6, 2-7-1-4/6, 5-7-6-6, 2-7-1-6, 2-7-6-6, progresziókkal operál. Harmonizálva a következőképp néz ki:

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Szubdomináns, Domináns-Domináns-Tonika-Szubdomináns,  Szubdomináns-Domináns-Tonika-Tonika,

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Tonika,

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Szubdomináns/Tonika

Domináns-Domináns-Tonika-Tonika

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Szubdomináns/Tonika

Domináns-Domináns-Tonika-Tonika

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Tonika

Szubdomináns-Domináns-Tonika-Tonika

Nagyon jól látszik, hogy a szám első két ütemében a Szubdomináns és Domináns harmoniát alkalmazza a végén pedig, a 3. és 4. taktusban a Tonika dominál.

Tartalom: Nem fogok idézni, tulajdonképpen arról szól, mint az a címében is van, hogy haladok. Haladok minden nehézség ellenére és soha nem adom fel. Nagyon jó motiválós szöveg, egy egó-tréner előadásba is remekül belepasszolna.  

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Ey_hgKCCYU4

Jonas Blue - Perfect Strangers ft. JP Cooper

Zene: C-dúr hangnem melyben 4-5-6-6, 1-5-4-4 progressziókkal dolgozik. Harmonizálva a következőképp néz ki: Szubdomináns-Domináns-Tonika-Tonika és Tonika-Domináns-Szubdomináns-Szubdomináns  

A refrénben van némi változatosság mikor 4. és 5. fokon sus-t játszik, ezzel izgalmasabbá téve azt.  

Tartalom:   A szám refrénje a következő:

Talán tökéletes idegenek vagyunk

Talán ez nem örökös

Talán az értelem megváltoztat minket

Talán örökké együtt maradunk

Talán elsétálunk

Talán rájövünk

Csak emberek vagyunk”

Vagyis párkeresésről szól a sors kontextusában.

  1. https://www.youtube.com/watch?v=dT2owtxkU8k  

Shawn Mendes - There's Nothing Holdin' Me Back

Zene: Ddúr hangnem 4-1-6-4, 5-1-5-1 progressziók domálnak benne. Harmóniákkal leírva Szubdomináns-Tonika-Tonika-Szubdomináns, Domináns-Tonika-Domináns-Tonika.

Tartalom: Ez a szám is a szerelemről szól és arról, hogy a srácot semmi se tartsa vissza, hogy megszerezze a csajt, ahogy azt a címében és a refrénben domináló mantrta is jelzi; Semmi nem tart vissza.   

  1. https://www.youtube.com/watch?v=Um7pMggPnug

Katy Perry - Chained To The Rhythm (Official) ft. Skip Marley

Zene: Amoll hangnem ami a  1-5-1-5, 6-1-6-1, 3-3-5-5, 6-3-1-5/3, progressziókat használja. Harmónia köre a következő: Tonika-Domináns-Tonika-Domináns, Szubdomináns-Tonika-Szubdomináns-Tonika, Tonika-Tonika-Domináns-Domináns, Szubdomináns-Tonika-Tonika-Domináns/Tonika

Tartalom: A szám arról szól, hogy egy buborékban éljük életünket és nem törődünk a  külvilággal. Partyzunk egésznap egy ritmushoz láncolva és azt hisszük szabadok vagyunk. A 10-es listán az első olyan szám aminek azt hiszem mondani valója is van annak ellenére, hogy a ritmus és a rózsaszín szemüveg nem engedi, hogy tudatosuljon is bennünk.  

  1. https://www.youtube.com/watch?v=L3wKzyIN1yk

Rag'n'Bone Man - Human

Zene: Bmoll hangnem 1-3-1-3, 1-3-6-4, 3-1-3-5 progressziókkal dolgozik, minek harmonia köre: Tonika-Domináns-Tonika-Domináns, Tonika-Domináns-Tonika-Szubdomináns, Domináns-Tonika-Domináns-Domináns.

Tartalom: A szám lényegében egy fohász, ami arról szól, hogy ne tedd rám a felelősséget” elvégre “én csak egy ember vagyok.” és “megteszek amit tudok.”

  1. https://www.youtube.com/watch?v=fbX32Z0525U

Zséda - Eperhold

Zene: Bmoll hangnem elejétől a végéig 3-5-1-6 progresszióval, minek harmónia köre: Tonika-Domináns-Tonika-Szubdomináns.

Tartalom: Szintén a szerelemről szól refrénben megragadva a lényeget:

“Aranypart, eperhold

Hát mégis van a hol nem volt

Ez itt most az aranykor

Testünk alatt hullám-rojt”

 

Azt hiszem így a végére világossá vált, hogy a harmóniák általában a Tonika és a Domináns közt variálódnak 4/4-es ütemekkel minden zeneműnél párosulva a szövegek szerelem, sex és szórakozás témákkal.

A zenék amiket a rádióban hallunk egész nap tükrözik és formálják gondolataink soha véget nem érő ismételt mantraként, ezáltal kulturális lenyomatot adva társadalmunkról. Azt hiszem ha 100 számot vizsgáltam volna meg ugyanezt a konklúziót lehetett volna levonni.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://becstelenmajom.blog.hu/api/trackback/id/tr9112763106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása